Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Рада готується ухвалити у першому читанні законопроект щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів у ЄСІТС представниками правничих професій, державними органами, юридичними особами та ФОП.
Верховна Рада готується ухвалити у першому читанні закон з нормами, які мали почати працювати ще 10 років тому. Так, у 2012 році ДСА впровадила пілотний проект, який дозволяв держорганам отримувати листи від суду в електронному вигляді при реєстрації почтової скриньки mail.gov.ua.
Наприклад, ухвала суду у справі за позовом людини проти управління Пенсійного фонду мала б не чекати відправки Укрпоштою, а автоматично потрапляти до чиновника через базу єдиних електронних адрес. А ПФ вважався б повідомленим з моменту відкриття/прочитання листа через електронний кабінет. Отже, не було б потреби витрачати кошти держбюджету на паперовий обмін листами.
Але це в ідеалі. Адже тут, знову ж таки, виникала проблема з відсутністю обов'язку суб'єкта владних повноважень мати такий Електронний кабінет та офіційну електронну поштову скриньку.
Історія з такими офіційними електронними адресами тягнеться вже не перший рік, але справа до впровадження законодавчо закріпленого обов'язку реєструватися та приймати офіційну кореспонденцію від суду в електронному форматі так і не дійшла. Про причини можна лише здогадуватися, адже держоргани в Україні вже давно «цифровізовані», мають електронні скриньки, сайти тощо.
12 жовтня у Верховній Раді зареєстрували постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями (про цей законопроект 7574-д детально ми писали раніше).
Передбачено, що держоргани, інші юридичні особи, адвокати, виконавці тощо повинні будуть обов’язково зареєструватися у системі, що дозволить надсилати їм документи від суду в електронній формі.
Так, відповідно до проекту суд направляє судові рішення, судові повістки, судові повістки-повідомлення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу до їх електронного кабінету, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін процесуальними документами.
Електронний кабінет - персональний кабінет (веб-сервіс чи інший користувацький інтерфейс) в підсистемі ЄСІТС, за допомогою якого особам, які пройшли електронну ідентифікацію, надається доступ до інформації та сервісів ЄСІТС, в тому числі можливість обміну (надсилання та отримання) документами між судом та учасниками судового процесу, а також між учасниками судового процесу.
Електронна ідентифікація особи здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» з використанням електронного підпису чи інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу.
Адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, фізичні особи – підприємці, державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами, в обов’язковому порядку.
Інші особи реєструють свої електронні кабінети в добровільному порядку.
Особам, які зареєстрували електронний кабінет в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами, суд надсилає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Реєстрація в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі) не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі.
Відповідно до норм проекту адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами, протягом 30 днів з дати опублікування цього Закону.
Фізичні особи – підприємці реєструють електронні кабінети протягом 4 місяців з дати опублікування цього Закону.
Справи у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності новим Законом, розглядаються з урахуванням особливостей, що діють після набрання чинності цим Законом.
Автор: Наталя Мамченко
https://sud.ua/uk/news/publication/251868-gosorgany-nakonets-to-obyazhut-perepisyvatsya-s-sudom-v-elektronnoy-forme-fd6993